Rozmýšľate ako prestať fajčiť? Prijmite našu týždennú výzvu s Nicorette

fajčenie

Fajčenie cigariet je drahá závislosť, ktorá má katastrofálny dopad na zdravie fajčiara a jeho okolia. Napriek zvyšujúcemu sa spoločenskému povedomiu a početným kampaniam, ktoré propagujú ako prestať fajčiť, mnohí ľudia so závislosťou buď nebojujú, alebo nedokážu vytrvať vo svojom protifajčiarskom predsavzatí. 

Pri odvykaní od fajčenia je dôležité pochopiť negatívne účinky závislosti a mnohostranný prístup k liečbe chronického ochorenia, akým je závislosť na nikotíne. Informovanosť, vhodná príprava a podpora sú prvé kroky k zdravému životu bez dymu.

Prestať fajčiť – prečo je to také ťažké?

Prestať fajčiť môže byť ťažké z fyzických aj behaviorálnych dôvodov. Medzi faktory, ktoré robia odvykanie od fajčenia náročným, patrí závislosť na nikotíne, rutina, prostredie a nedostatok okamžitých výsledkov. Nikotín prítomný v tabaku je psychoaktívna látka, ktorá spôsobuje fyzickú závislosť. Telo sa prispôsobuje jeho pravidelnému príjmu, čo vedie k fyzickej závislosti.

Odvykanie môže vyvolať túžbu po nikotíne, čo spôsobuje: 

  • podráždenosť, 
  • nespavosť, 
  • bolesti hlavy a zmeny nálady. 

Okrem fyzickej závislosti sa fajčenie môže stať aj psychickým návykom. Často sprevádza rôzne situácie a emócie a spája sa s konkrétnymi okolnosťami a činnosťami, ako sú prestávky v práci, spoločenské stretnutia či pitie kávy, vďaka čomu je súčasťou každodenného života. 

Vzdať sa cigariet môže znamenať potrebu zmeniť tieto návyky a situácie s nimi súvisiace. 

Oslobodiť sa od závislosti si vyžaduje pevnú vôľu, pochopenie vlastných motivácií a stratégií na riešenie rôznych situácií, ktoré môžu ovplyvniť váš návrat k fajčeniu. Podpora rodiny, priateľov alebo odborníkov môže byť v procese odvykania od fajčenia kľúčová.

ako prestať fajčiť

Ako prestať fajčiť?

Odvykanie od cigariet je proces, ktorý si vyžaduje odhodlanie, podporu, ale predovšetkým vhodnú stratégiu. Pri plánovaní rozlúčky so závislosťou sa oplatí špecifikovať konkrétny dátum odvykania od fajčenia – stanovenie dátumu vám umožní byť na celý proces psychicky pripravený. 

Mali by ste vyhľadať aj sociálnu podporu – informovať o svojom rozhodnutí rodinu, priateľov a kolegov alebo vyhľadať odbornú podporu u lekára, terapeuta či špecialistu na závislosti. Pomôcť môže aj oboznámenie sa s ponukou nikotínových náhradných produktov, tabletiek na odvykanie od fajčenia a alternatívnych metód. 

Overené metódy ako prestať fajčiť

Prestať fajčiť je obrovská výzva, ale existuje veľa rôznych metód, ktoré môžu pomôcť v rehabilitačnom procese. Správne zvolená nikotínová substitučná terapia, pilulky na odvykanie od fajčenia, behaviorálna terapia a alternatívne metódy môžu znížiť túžbu po nikotíne a uľahčiť skoncovanie so závislosťou.

Nikotínové náplaste, žuvačky a spreje

Produkty náhradnej nikotínovej terapie (NNT) dostupné v rôznych formách môžu byť účinným nástrojom na podporu procesu odvykania. Nikotínové náplasti, nikotínové žuvačky a spreje na odvykanie od fajčenia sú lieky, ktoré dodávajú telu špecifickú dávku farmakologického nikotínu, čím znižujú pocit túžby po nikotíne. 

Trvanie terapie je rozhodujúce pre úspech terapie. Neodporúča sa skracovať ani predlžovať liečbu. V nasledujúcich týždňoch liečby sa dávky nikotínu znižujú.

  • Nikotínové náplaste (Nicorette náplaste) dodávajú nikotín cez pokožku, nie cez cigaretový dym. Postupne uvoľňujú nikotín v tele, čím pomáhajú minimalizovať príznaky odvykania od fajčenia.
  • Nikotínové pastilky a žuvačky (Nicorette žuvačky) dodávajú nikotín cez sliznicu v ústach. Žuvačka uvoľňuje nikotín, čím pomáha znižovať nutkanie fajčiť.
  • Sprej na odvykanie od fajčenia (Nicorette sprej) aplikovaný na sliznicu v ústach dodáva a uvoľňuje nikotín, čím rýchlo potláča túžbu po nikotíne v prípade silnej túžby zafajčiť si cigaretu. 

Produkty NNT sú veľmi účinné, ak sa používajú v kombinácii s inými stratégiami na odvykanie od fajčenia, ako je behaviorálna terapia alebo sociálna podpora. Pred začatím akejkoľvek formy NNT sa vždy odporúča poradiť sa s odborníkom. Lekár vám pomôže prispôsobiť dávku a formu terapie vašim individuálnym potrebám a posúdi, či je daný produkt v konkrétnej zdravotnej situácii bezpečný.

Lieky na odvykanie od fajčenia

Prípravky na zbavenie sa závislosti sú dostupné vo voľnom predaji aj na predpis. Tie posledné predpisuje lekár, ktorý lieči závislosti. Rodinný lekár, pneumológ alebo psychiater navrhujú začať liečbu. Existujú rôzne prípravky s rôznym mechanizmom účinku.

Behaviorálna terapia

Je jedným z najúčinnejších spôsobov, ako pomôcť ľuďom prestať fajčiť. Hlavným cieľom behaviorálnej terapie je identifikovať a zmeniť škodlivé vzorce myslenia a správania súvisiace s fajčením. Terapeuti pomáhajú závislým identifikovať ich motiváciu prestať fajčiť, vrátane analýzy zdravotných, finančných a sociálnych výhod. 

Behaviorálna terapia tiež pomáha ľuďom identifikovať situácie alebo stresory, ktoré ich nútia fajčiť, a rozvíjať stratégie, ako sa s nimi vysporiadať bez toho, aby sa uchýlili k fajčeniu – môže to zahŕňať učenie sa relaxačných techník, meditácie alebo spôsobov, ako sa vysporiadať so svojimi emóciami. 

Spolupráca so skúseným terapeutom môže výrazne zvýšiť vaše šance na úspešné zanechanie fajčenia a zachovanie abstinencie.

Alternatívne spôsoby, ako prestať fajčiť

Keďže odvykanie od fajčenia je náročný proces, mnoho ľudí závislých od nikotínu využíva aj netradičné metódy ako biorezonancia, akupunktúra či hypnóza. Pri používaní alternatívnych metód by ste však mali byť opatrní, najmä ak pre ne neexistujú silné vedecké dôkazy alebo uznanie tradičnej medicíny.

Akupunktúra je jednou z foriem čínskej medicíny, ktorá zahŕňa vpichovanie tenkých ihiel do konkrétnych bodov na tele. V súvislosti s odvykaním od fajčenia sa akupunktúra niekedy používa ako alternatívna terapia zameraná na zníženie príznakov túžby po nikotíne, zmiernenie stresu a zlepšenie celkovej pohody. 

hypnoza ako prestať fajčiť

Hypnóza je ďalší alternatívny prístup k liečbe závislosti na nikotíne. Hypnoterapeut používa hypnotické techniky, aby upriamil pozornosť pacienta a priviedol ho do stavu hlbokej relaxácie. V tomto stave môže byť človek otvorenejší návrhom a myšlienkovým zmenám, ktoré môžu pomôcť prelomiť závislosť od fajčenia. Stojí však za to zdôrazniť, že hypnóza nemusí byť vhodná pre ľudí s určitými psychickými problémami. Poraďte sa preto s lekárom alebo odborníkom na závislosti.

Týždenná výzva s Nicorette: Meranie CO v dychu v sieti TRIO Lekáreň

 

Patríte k tým, ktorí každý Nový rok začínajú s rovnakým predsavzatím – prestať fajčiť? Žiaľ mnohým tento záväzok nevydrží ani do polovice januára. 

Aby sme vám pomohli dosiahnuť tento cieľ, spúšťame v TRIO Lekárňach špeciálnu týždennú výzvu merania obsahu oxidu uhoľnatého v dychu. Príďte si k nám skontrolovať stav vašich pľúc!

Meranie sa uskutoční v spolupráci so spoločnosťou Nicorette pomocou Smokerlyzer MICRO+ , čo je dlhodobé referenčné zariadenie používané v klinických skúškach a výskume, a je to jediný monitor CO pre všetky potreby testovania. 

Meranie CO v dychu bude počas pracovných dní 22.1. – 26.1.2024 v rámci otváracích hodín v týchto TRIO Lekárňach:

  • Lekáreň Starbec Nové Zámky
  • Lekáreň na Prednádraží Nové Zámky
  • Lekáreň Matricaria Komárno
  • Lekáreň Spojová Banská Bystrica

Veríme, že táto iniciatíva vám pomôže úspešne prekonať výzvu života bez cigariet v Novom roku.

Tešíme sa na Vás!

 

Zdroje článku: 

https://www.nicorette.sk/

https://medihum.sk/smokerlyzer-micro?v=4603&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAvoqsBhB9EiwA9XTWGUH0VvRvyFDPBVr985Enix2UNz4091TjEWkzGsFooA_lnjcFLO77dBoCvAkQAvD_BwE

https://www.copdfoundation.org/Learn-More/I-am-New-to-COPD/Quitting-Smoking.aspx

https://www.helpguide.org/articles/addictions/how-to-quit-smoking.htm

https://www.nhs.uk/better-health/quit-smoking/



Plus Plus

Nenechajte si ujsť novinky
o akciách a produktoch